
zaterdag, februari 04, 2006
De discussie komt op gang
Het openstellen van de reactie-mogelijkheid op deze website werpt nu al zijn vruchten af.
Lees het verweer van Geurt Franzen, chef foto De Gelderlander, op de frontale aanval van fotojournalist Roel Visser (in de Volkskrant) op het veelbesproken experiment van De Gelderlander.
Lees het verweer van Geurt Franzen, chef foto De Gelderlander, op de frontale aanval van fotojournalist Roel Visser (in de Volkskrant) op het veelbesproken experiment van De Gelderlander.
A serious long term problem with RAW format
http://www.openraw.org/ has highlighted a growing concern about raw formats: The ability to open raw files in the years to come: Photographers will find their older images inaccessible, as future software versions lose support for older cameras. In the worst cases, entire brands may disappear, as has already happened with Contax.
Commentaar van fotojournalist Bruno Stevens:
That is an excellent if frightening article, but it doesn't even touch the nightmare of long term 'passive' digital archive, for wich there is only ONE solution...and I am not joking...shoot film! This isn't coming from a passeist pseudo-nostalgic amateur (you know me, I shoot all formats, analog AND digital), quite the contrary; but how do you make sure that say, 50 years from now, it will be possible to: 1° connect your 2006 hard drives to the 2056 systems, 2° read its formatting, 3° make sense of tens of thousands files containing just numbers, 4° knowing what the pictures are and where and by whom they were taken, 5° as this article says, open the raws and finding the appropriate camera profile they were shot with, and then, only then, start editing the stuff???? On the other end, a folder containing numbered negatives and corresponding contact sheets, will still be IMMEDIATELY viewable and understandable by anyone, without the need of ANY equipment or software for hundreds of years...it is A LOT easier today to see and edit the images on 1850 glass plates than on a 1999 SCSI hard disk...
Bron: Lightstalkers.
Commentaar van fotojournalist Bruno Stevens:
That is an excellent if frightening article, but it doesn't even touch the nightmare of long term 'passive' digital archive, for wich there is only ONE solution...and I am not joking...shoot film! This isn't coming from a passeist pseudo-nostalgic amateur (you know me, I shoot all formats, analog AND digital), quite the contrary; but how do you make sure that say, 50 years from now, it will be possible to: 1° connect your 2006 hard drives to the 2056 systems, 2° read its formatting, 3° make sense of tens of thousands files containing just numbers, 4° knowing what the pictures are and where and by whom they were taken, 5° as this article says, open the raws and finding the appropriate camera profile they were shot with, and then, only then, start editing the stuff???? On the other end, a folder containing numbered negatives and corresponding contact sheets, will still be IMMEDIATELY viewable and understandable by anyone, without the need of ANY equipment or software for hundreds of years...it is A LOT easier today to see and edit the images on 1850 glass plates than on a 1999 SCSI hard disk...
Bron: Lightstalkers.
vrijdag, februari 03, 2006
Het aangescherpte AD freelancefotografen-contract
"Indien een foto wordt besteld door of gemaakt voor één van de titels kan deze in andere edities een of meerdere keren worden doorgeplaatst." Maar de foto mag slechts één keer worden gedeclareerd.
Klik op de afbeeldingen voor een leesbare vergroting.


Klik op de afbeeldingen voor een leesbare vergroting.


Foto's Spencer Tunick te zien in Concertgebouw Brugge
De naaktfoto's die de Amerikaanse fotograaf Spencer Tunick vorig jaar in Brugge maakte naar aanleiding van het cultuurproject "Corpus 05" zijn vanaf zondag te bezichtigen in het Concertgebouw van Brugge.
De vijf foto's, met daarop telkens tientallen naakte mannen en vrouwen, hangen tot en met 31 maart op de zesde verdieping van het Concertgebouw. Een toegangskaart kost drie euro. De fotograaf kwam zijn werk vrijdag zelf voorstellen.
Op 7 mei 2005 trotseerden zo'n 2.000 mensen de kou en de regen om naakt te poseren voor Tunick. Hij maakte foto's aan het Belfort, op de Reien en in de stadsschouwburg. Het grote publiek kan het eindresultaat nu bezichtigen. De tentoonstelling is dagelijks open van 9.30 tot 17 uur, behalve op maandag.
Bron: HBVL.
De vijf foto's, met daarop telkens tientallen naakte mannen en vrouwen, hangen tot en met 31 maart op de zesde verdieping van het Concertgebouw. Een toegangskaart kost drie euro. De fotograaf kwam zijn werk vrijdag zelf voorstellen.
Op 7 mei 2005 trotseerden zo'n 2.000 mensen de kou en de regen om naakt te poseren voor Tunick. Hij maakte foto's aan het Belfort, op de Reien en in de stadsschouwburg. Het grote publiek kan het eindresultaat nu bezichtigen. De tentoonstelling is dagelijks open van 9.30 tot 17 uur, behalve op maandag.
Bron: HBVL.
Adriana Lopez Sanfeliu Wins 2006 NPPA-Nikon Sabbatical Grant

Adriana Lopez Sanfeliu
Adriana Lopez Sanfeliu, 29, a freelance photojournalist born in Barcelona who now splits her time between Spain and Brooklyn, NY, is the winner of the 2006 NPPA-Nikon Documentary Sabbatical Grant. Sanfeliu is a fresh new face on the documentary photography scene, having been involved with photography since she was a teenager but only pursuing it professionally for the last five years.
Her winning project is “Life on the Block,” an exploration of the mental and physical boundaries on the lives of young Puerto Rican woman who live in America. The award is funded by a grant from Nikon Inc. and is administered by the National Press Photographers Association.
Lees meer bij de NPPA.
'Verraders zijn het!'
Serieuze fotojournalistiek is al te lang het kind van de rekening. Het vak wordt nog verder bedreigd nu kranten verslaggevers foto's laten maken, zegt fotojournalist Roel Visser in een gloedvol betoog in de Volkskrant. Dit naar aanleiding van het omstreden plan van De Gelderlander.
'De journalisten zullen een basiscursus fotografie gaan krijgen.' Maar fotograferen is iets heel anders dan schrijven.
Arme serieuze lezer! Wat krijgt hij door dit alles in toenemende mate voorgeschoteld? Juist. Snel en goedkoop. Vervlakking en middelmatigheid. Afkomstig uit de uitgedunde, onder een te hoge werkdruk opererende, professionele hoek, en verder aangevuld door amateuristische, saaie nietszeggendheid.
De markt is God geworden. Bezuinigen, populariseren, opleuken, en allemaal richting de grootste gemene deler. Onafhankelijke kunst, kwaliteit, het zijn woorden die je wel vaak op intentionele toon hoort bezigen - de praktijk laat heel wat anders zien. Overal heerst de verschraling.
Verraders zijn het! Nieuwsfotografie dient zeggingskracht te hebben en behoeft jarenlange kennis en ervaring. Documentaire fotografie, zeker wanneer zij geëngageerd is vereist daarnaast betrokkenheid en reflectie, als men tenminste niet in clichés wil vervallen.
Het zijn, in uitmuntende vorm, bijdragen aan de beschaving. Wanneer de serieuze fotografen nu in actie komen, dan is dat niet alleen een kwestie van afgunst en broodroof. Het is de verdediging van een métier dat al veel te lang telkens het kind van de rekening blijkt te zijn.
'De journalisten zullen een basiscursus fotografie gaan krijgen.' Maar fotograferen is iets heel anders dan schrijven.
Arme serieuze lezer! Wat krijgt hij door dit alles in toenemende mate voorgeschoteld? Juist. Snel en goedkoop. Vervlakking en middelmatigheid. Afkomstig uit de uitgedunde, onder een te hoge werkdruk opererende, professionele hoek, en verder aangevuld door amateuristische, saaie nietszeggendheid.
De markt is God geworden. Bezuinigen, populariseren, opleuken, en allemaal richting de grootste gemene deler. Onafhankelijke kunst, kwaliteit, het zijn woorden die je wel vaak op intentionele toon hoort bezigen - de praktijk laat heel wat anders zien. Overal heerst de verschraling.
Verraders zijn het! Nieuwsfotografie dient zeggingskracht te hebben en behoeft jarenlange kennis en ervaring. Documentaire fotografie, zeker wanneer zij geëngageerd is vereist daarnaast betrokkenheid en reflectie, als men tenminste niet in clichés wil vervallen.
Het zijn, in uitmuntende vorm, bijdragen aan de beschaving. Wanneer de serieuze fotografen nu in actie komen, dan is dat niet alleen een kwestie van afgunst en broodroof. Het is de verdediging van een métier dat al veel te lang telkens het kind van de rekening blijkt te zijn.
donderdag, februari 02, 2006
Ron Haviv logt vanuit Haïti
Fotojournalist Ron Haviv (lid en medeoprichter van het gerenommeerde agentschap VII) is een weblog begonnen vanuit Haïti waar hij verblijft om de verkiezingen te verslaan.
U vindt zijn weblog (bestaande uit foto's en tekst) op de website van de Washington Post.
PS de tropenjaren als fotojournalist zijn van het gezicht van Ron Haviv wel af te lezen.
U vindt zijn weblog (bestaande uit foto's en tekst) op de website van de Washington Post.
PS de tropenjaren als fotojournalist zijn van het gezicht van Ron Haviv wel af te lezen.
woensdag, februari 01, 2006
Oscar-nominatie voor film over fotojournalist
De documentaire The Death Of Kevin Carter: Casualty Of The Bang Bang Club van filmmaker Dan Krauss heeft een Oscar-nominatie gekregen.
Korte samenvatting van de inhoud:
After shooting an award-winning photograph that captured the full horror of starvation in the Sudan, South African photojournalist Kevin Carter found himself tormented by doubts about the ethical implications of his work.
Korte samenvatting van de inhoud:
After shooting an award-winning photograph that captured the full horror of starvation in the Sudan, South African photojournalist Kevin Carter found himself tormented by doubts about the ethical implications of his work.
De Amsterdamse wallen in beeld
HISTORISCHE FOTOTENTOONSTELLING, OPEN DAG OP DE WALLEN, POLITIEK DEBAT EN LEZINGEN VAN ICONEN UIT DE BUURT.
Amsterdam, 25 januari 2006 – Het weekend van 17 t/m 19 februari staat geheel in het teken van de Amsterdamse wallen. De Wallenwinkel/PIC en News Photo organiseren een aantal evenementen die een beeld moeten scheppen van het verleden, het heden en de toekomstperspectieven van het wallengebied en zijn beroemde seksindustrie.
Naar aanleiding van het verschijnen van het fotoboek ‘De wallen in beeld’ is van 17 februari t/m 17 april bij News Photo de expositie te zien. Prachtige foto’s geven een bijzonder beeld van de geschiedenis van deze oude Amsterdamse wijk en haar continue veranderende tijdsgeest. Veel bekende en minder bekende fotografen werkten mee aan het project, onder wie Cor Jaring en Gerard Wessel.
17 t/m 19 februari 2006: Opening van de fototentoonstelling en presentatie van het boek ‘De wallen in beeld’. Politiek debat over de toekomst van de wijk. Open dag op de wallen en een lezing van voormalig wijkagent Joep de Groot.
Amsterdam, 25 januari 2006 – Het weekend van 17 t/m 19 februari staat geheel in het teken van de Amsterdamse wallen. De Wallenwinkel/PIC en News Photo organiseren een aantal evenementen die een beeld moeten scheppen van het verleden, het heden en de toekomstperspectieven van het wallengebied en zijn beroemde seksindustrie.
Naar aanleiding van het verschijnen van het fotoboek ‘De wallen in beeld’ is van 17 februari t/m 17 april bij News Photo de expositie te zien. Prachtige foto’s geven een bijzonder beeld van de geschiedenis van deze oude Amsterdamse wijk en haar continue veranderende tijdsgeest. Veel bekende en minder bekende fotografen werkten mee aan het project, onder wie Cor Jaring en Gerard Wessel.
17 t/m 19 februari 2006: Opening van de fototentoonstelling en presentatie van het boek ‘De wallen in beeld’. Politiek debat over de toekomst van de wijk. Open dag op de wallen en een lezing van voormalig wijkagent Joep de Groot.
BankGiro Loterij subsidieert ANP Fotoarchief
Het Historisch Fotoarchief van het ANP heeft in 2006 opnieuw subsidie gekregen van de BankGiro Loterij. Dat heeft Boudewijn Poelmann, voorzitter van de loterij, maandag bekend gemaakt op de jaarlijkse bijeenkomst met alle begunstigden.
De BankGiro Loterij heeft over 2005 een inleg gerealiseerd van 105 miljoen euro. De helft van deze inleg, te weten 52,5 miljoen euro, gaat naar 21 begunstigden op het gebied van cultuur en welzijn. Het Historisch Fotoarchief van het ANP ontvangt daarvan in 2006 150.000,-.
Het ANP stelt zijn unieke cultuurbezit aan historische foto's via het internet gratis beschikbaar aan het publiek. Het gaat om een bijzondere collectie nieuwsfoto's van 1900 tot heden. Vrijwel alle negatieven van de voor het ANP gemaakte foto's zijn bewaard gebleven en per dag geordend in het archief terug te vinden.
Ook bevat de collectie de archieven van het Polygoon Journaal en Benelux Press. Een grote selectie foto's wordt gedigitaliseerd en is via de website www.anpfotoarchief.nl toegankelijk. Eind 2005 stonden er 60.000 digitale beelden op de website. Elke maand komen er 500 bij en het streven is om te komen tot een totaal van 100.000 beelden. De BankGiro Loterij maakt met zijn bijdrage de voortzetting van dit project mede mogelijk.
Het fotoarchief beheert een belangrijk deel van het nationale cultuurgoed. Daarom is ANP Photo bereid geweest om het archief tot op zekere hoogte een publieksfunctie te geven.
In een aparte portal mogen de foto's, die in medium resolutie beschikbaar zijn, voor privé-gebruik en voor educatieve doeleinden gratis worden gebruikt. Binnen de strenge wereld van het Auteursrecht is dit een verregaande en unieke concessie. Wat het foto archief met de steun van de BankGiro Loterij kan realiseren is het beschikbaar stellen van het oude ANP fotomateriaal voor een breed publiek.
Bron: ANP.
De BankGiro Loterij heeft over 2005 een inleg gerealiseerd van 105 miljoen euro. De helft van deze inleg, te weten 52,5 miljoen euro, gaat naar 21 begunstigden op het gebied van cultuur en welzijn. Het Historisch Fotoarchief van het ANP ontvangt daarvan in 2006 150.000,-.
Het ANP stelt zijn unieke cultuurbezit aan historische foto's via het internet gratis beschikbaar aan het publiek. Het gaat om een bijzondere collectie nieuwsfoto's van 1900 tot heden. Vrijwel alle negatieven van de voor het ANP gemaakte foto's zijn bewaard gebleven en per dag geordend in het archief terug te vinden.
Ook bevat de collectie de archieven van het Polygoon Journaal en Benelux Press. Een grote selectie foto's wordt gedigitaliseerd en is via de website www.anpfotoarchief.nl toegankelijk. Eind 2005 stonden er 60.000 digitale beelden op de website. Elke maand komen er 500 bij en het streven is om te komen tot een totaal van 100.000 beelden. De BankGiro Loterij maakt met zijn bijdrage de voortzetting van dit project mede mogelijk.
Het fotoarchief beheert een belangrijk deel van het nationale cultuurgoed. Daarom is ANP Photo bereid geweest om het archief tot op zekere hoogte een publieksfunctie te geven.
In een aparte portal mogen de foto's, die in medium resolutie beschikbaar zijn, voor privé-gebruik en voor educatieve doeleinden gratis worden gebruikt. Binnen de strenge wereld van het Auteursrecht is dit een verregaande en unieke concessie. Wat het foto archief met de steun van de BankGiro Loterij kan realiseren is het beschikbaar stellen van het oude ANP fotomateriaal voor een breed publiek.
Bron: ANP.
Fotografiewedstrijd
De tweejaarlijkse Johan Diepstratenbijeenkomst op vrijdag 15 september zal geheel in het teken staan van fotografie. Voor de hieraan gekoppelde wedstrijd voor nieuw talent in of uit Zuidwest-Nederland is de inschrijving geopend. De winnaar krijgt een geldprijs van 2500 euro.
De Stichting Johan Diepstraten is in 1999 opgericht door de NHTV en BN/DeStem om hun dat jaar overleden docent en recensent te gedenken. De fotografiewedstrijd van 2006 staat open voor fotografen in of uit Zuidwest-Nederland die in deze regio hebben gewoond, gestudeerd of gewerkt of dat nog steeds doen. Het gaat om nieuw talent met origineel werk op professioneel niveau.
De ingestuurde foto’s worden beoordeeld door een jury bestaande uit Marloes Krijnen (directeur Foam Amsterdam, voorzitter), Paul den Hollander (fotograaf), Geert Stadeus (hoofdredacteur Snoecks), Ruud Visschedijk (directeur Nederlands Fotomuseum Rotterdam) en Ad Vlemmix (organisator Breda Photo).
Deelnemers kunnen tot 1 mei a.s. werk insturen naar het wedstrijdsecretariaat van de Stichting Johan Diepstraten, per adres Spinveld 23, 4815 HR Breda.
Informatie en het wedstrijdreglement
Bron: BN/De Stem.
De Stichting Johan Diepstraten is in 1999 opgericht door de NHTV en BN/DeStem om hun dat jaar overleden docent en recensent te gedenken. De fotografiewedstrijd van 2006 staat open voor fotografen in of uit Zuidwest-Nederland die in deze regio hebben gewoond, gestudeerd of gewerkt of dat nog steeds doen. Het gaat om nieuw talent met origineel werk op professioneel niveau.
De ingestuurde foto’s worden beoordeeld door een jury bestaande uit Marloes Krijnen (directeur Foam Amsterdam, voorzitter), Paul den Hollander (fotograaf), Geert Stadeus (hoofdredacteur Snoecks), Ruud Visschedijk (directeur Nederlands Fotomuseum Rotterdam) en Ad Vlemmix (organisator Breda Photo).
Deelnemers kunnen tot 1 mei a.s. werk insturen naar het wedstrijdsecretariaat van de Stichting Johan Diepstraten, per adres Spinveld 23, 4815 HR Breda.
Informatie en het wedstrijdreglement
Bron: BN/De Stem.
dinsdag, januari 31, 2006
Editie III van Enter magazine
Edition three of the online magazine Enter, published by World Press Photo's Education Department, is now available.
Once inside, you'll find a variety of features including galleries showcasing the work of former participants of seminars and hear from experts about the many issues facing those taking news and documentary pictures for a living.
New in this edition is an area called Agenda, which contains details of some of the countless contests, awards, grants, scholarships and other developmental schemes available to photojournalists.
Once inside, you'll find a variety of features including galleries showcasing the work of former participants of seminars and hear from experts about the many issues facing those taking news and documentary pictures for a living.
New in this edition is an area called Agenda, which contains details of some of the countless contests, awards, grants, scholarships and other developmental schemes available to photojournalists.
Fujifilm update: 250 banen weg in Tilburg
Het Japanse fotografieconcern Fujifilm schrapt 250 arbeidsplaatsen in Tilburg. Het gaat om werk in of voor de fabriek die fotorolletjes maakt. In Tilburg blijven nog duizend banen over. Die zijn voor mensen die fotopapier en offsetplaten produceren.
Dat heeft financieel directeur B. Daemen dinsdag aan het personeel meegedeeld.
Daemen maakte verder bekend dat de productie van offsetplaten wordt uitgebreid. Fujifilm gaat daarin 40 miljoen euro investeren.
De fotorolletjes worden voortaan alleen nog in Japan gemaakt. Door de opkomst van de digitale camera is er voor dit product een steeds kleinere afzet.
Daemen maakte duidelijk dat maar een klein aantal van de werknemers die ontslag krijgen bij de fotorolletjes een andere plek kunnen krijgen. Het gaat om tussen de tien en vijftien mensen. Overgang naar de nieuwe fabriek voor offsetplaten is niet aan de orde omdat dat volgens hem ander werk is.
Bron: ANP.
Dat heeft financieel directeur B. Daemen dinsdag aan het personeel meegedeeld.
Daemen maakte verder bekend dat de productie van offsetplaten wordt uitgebreid. Fujifilm gaat daarin 40 miljoen euro investeren.
De fotorolletjes worden voortaan alleen nog in Japan gemaakt. Door de opkomst van de digitale camera is er voor dit product een steeds kleinere afzet.
Daemen maakte duidelijk dat maar een klein aantal van de werknemers die ontslag krijgen bij de fotorolletjes een andere plek kunnen krijgen. Het gaat om tussen de tien en vijftien mensen. Overgang naar de nieuwe fabriek voor offsetplaten is niet aan de orde omdat dat volgens hem ander werk is.
Bron: ANP.
Kodak wil er het fijne van weten?
Ook van Fujifilm's grote tegenhanger komt er iemand rondneuzen:
WEBSTATS:
31 januari 14:57 Eastman Kodak Company, Verenigde Staten
WEBSTATS:
31 januari 14:57 Eastman Kodak Company, Verenigde Staten
Ook slecht nieuws lees je het eerst hier
Zit je op kantoor in Tilburg, lees je op Photography Weblog dat je ontslagen wordt...
WEBSTATS:
31 januari 12:38 Fuji Photo Film BV, Tilburg, Nederland
Een gratis muziektip voor de bedrijfskantine:
It's been a bad day.
Please don't take a picture.
It's been a bad day.
Please.
R.E.M.
WEBSTATS:
31 januari 12:38 Fuji Photo Film BV, Tilburg, Nederland
Een gratis muziektip voor de bedrijfskantine:
It's been a bad day.
Please don't take a picture.
It's been a bad day.
Please.
R.E.M.
Fujifilm schrapt 5000 banen
Het Japanse fotografieconcern Fujifilm gaat wereldwijd 5000 banen schrappen. Dit zal gevolgen hebben voor de vestiging van Fujifilm in Tilburg, waar meer dan duizend mensen werken. Een woordvoerder zei dat later op de dag bijzonderheden daarover bekend worden gemaakt. De gevolgen moeten eerst "intern worden gecommuniceerd", zo zei hij dinsdag.
Vorig jaar besloot de directie bij de vestiging in Tilburg al 150 banen te schrappen. Dat gebeurde in het kader van een reorganisatie die in totaal vierhonderd arbeidsplaatsen kostte. Nu zet Fujifilm opnieuw het mes in zijn personeelssterkte. Dat is volgens het concern nodig om winstgevend te blijven.
Het bedrijf, dat onder meer digitale camera's maakt, zal een deel van de productie overhevelen van Japan naar China, waar de loonkosten veel lager zijn. In Japan zullen er duizend banen verdwijnen. De rest van de arbeidsplaatsen komt in het buitenland te vervallen. De vestiging van Fujifilm in Tilburg is de enige in Europa.
De nieuwe reorganisatie zal fors drukken op de jaarwinst van het concern, zo werd dinsdag in Tokio bekendgemaakt. De nettowinst zal dit boekjaar uitkomen op ongeveer 20 miljard yen (144 miljoen euro). Fujifilm ging eerst uit van een bedrag dat bijna vier keer zo hoog was.
In het derde kwartaal van het op 1 april begonnen boekjaar boekte Fujifilm een winst van 27,1 miljard yen (195 miljoen euro). Dat is 30 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet steeg met 6,5 procent 681,7 miljard yen (4,90 miljard euro).
Fujifilm is de op vier na grootste producent van digitale camera's ter wereld. Het bedrijf gaat gebukt onder dalende prijzen en de grote concurrentie. Maandag maakte het Amerikaanse fotografieconcern Kodak voor de vijfde keer op rij melding van een kwartaalverlies. Het Japanse KonicaMinolta besloot eerder deze maand te stoppen met de productie van fotocamera's. Bij de vestiging in Tilburg worden onder meer filmrolletjes en digitaal fotopapier geproduceerd.
Bron: ANP.
Vorig jaar besloot de directie bij de vestiging in Tilburg al 150 banen te schrappen. Dat gebeurde in het kader van een reorganisatie die in totaal vierhonderd arbeidsplaatsen kostte. Nu zet Fujifilm opnieuw het mes in zijn personeelssterkte. Dat is volgens het concern nodig om winstgevend te blijven.
Het bedrijf, dat onder meer digitale camera's maakt, zal een deel van de productie overhevelen van Japan naar China, waar de loonkosten veel lager zijn. In Japan zullen er duizend banen verdwijnen. De rest van de arbeidsplaatsen komt in het buitenland te vervallen. De vestiging van Fujifilm in Tilburg is de enige in Europa.
De nieuwe reorganisatie zal fors drukken op de jaarwinst van het concern, zo werd dinsdag in Tokio bekendgemaakt. De nettowinst zal dit boekjaar uitkomen op ongeveer 20 miljard yen (144 miljoen euro). Fujifilm ging eerst uit van een bedrag dat bijna vier keer zo hoog was.
In het derde kwartaal van het op 1 april begonnen boekjaar boekte Fujifilm een winst van 27,1 miljard yen (195 miljoen euro). Dat is 30 procent meer dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet steeg met 6,5 procent 681,7 miljard yen (4,90 miljard euro).
Fujifilm is de op vier na grootste producent van digitale camera's ter wereld. Het bedrijf gaat gebukt onder dalende prijzen en de grote concurrentie. Maandag maakte het Amerikaanse fotografieconcern Kodak voor de vijfde keer op rij melding van een kwartaalverlies. Het Japanse KonicaMinolta besloot eerder deze maand te stoppen met de productie van fotocamera's. Bij de vestiging in Tilburg worden onder meer filmrolletjes en digitaal fotopapier geproduceerd.
Bron: ANP.
maandag, januari 30, 2006
Thomas Erdbrink in Kunststof
NRC-correspondent Thomas Erdbrink (Onze Man in Teheran) woont sinds vier jaar in de hoofdstad van Iran. In het NPS-radioprogramma Kunststof wordt hij aan de tand gevoeld over mollahs, ayatollahs en zijn echtgenote, de Iraanse fotojournaliste Newsha Tavakolian. (Lees ook het artikel uit NRC Handelsblad)
Dinsdag 31 januari, 19.00-20.00, Radio 1.
Dinsdag 31 januari, 19.00-20.00, Radio 1.
Reorganisatie kost Kodak klauwen met geld
Het fotografieconcern Eastman Kodak heeft voor het vijfde kwartaal op rij verlies geleden. Netto bedroeg het resultaat in het laatste kwartaal van vorig jaar 52 miljoen dollar negatief tegen een verlies van 59 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De jaaromzet steeg zes procent tot 14,3 miljard dollar.
Eastman Kodak, het grootste fotografiebedrijf ter wereld, kampte vooral met hogere kosten voor de omvorming naar een digitaal fotobedrijf. De kosten voor herstructurering beliepen in het vierde kwartaal 283 miljoen dollar, zo maakte de onderneming maandag bekend.
Bron: ANP.
Eastman Kodak, het grootste fotografiebedrijf ter wereld, kampte vooral met hogere kosten voor de omvorming naar een digitaal fotobedrijf. De kosten voor herstructurering beliepen in het vierde kwartaal 283 miljoen dollar, zo maakte de onderneming maandag bekend.
Bron: ANP.
zondag, januari 29, 2006
Ook acteur Jeff Bridges fotografeert
Op de website cinema.nl is een interview geplaatst dat Ronald Ockhuysen had met acteur Jeff Bridges over diens nieuwste film Tideland en over zijn grote passie voor de fotografie (in het bijzonder de Widelux panoramacamera).


BREAKING NEWS
ABC News anchor Bob Woodruff and his cameraman Doug Vogt seriously injured in a roadside bomb attack in Iraq, the network reports.